Wednesday, April 2, 2014

Pemilihan Nama Baby NZ:')


Assalamualaikum semua..salam bersua.. hehe.. alhamdulillah.. baru berkesempatan nak hapdate entry baru.. huhu maafkan lah saya sekarang ni menjadi ummi yang bz.. walaupun belum start keje lagi.. bz juge menguruskan anak ni. lagi2 ble anak nak "berepok" je dengan kita.. huhu.. yang penting sekarang ni berkobar-kobar sikit nak hapdate blog..

yela... bile tengok 3 BE baru muncul kat blog usang ni lagilah bersemangat waja nak hapdate blog hehe..ok la  bukan nak cerita pasal BE atau pasal blog semua.. cuma nak cerita pasal pemilihan nama anak saya..

ikut orang tua cakap.. kalau boleh simpan dulu nama anak selama 7 hari.. so saya pun umum nama anak kat FB pun selepas 7 hari.. alaaa lagi pun memang tak leh nak umum awal kot sebab dalam tempoh tu macam2 terjadi kat anak saya.. hmmm sedih nak cerita tapi saya akan cerita gak nanti di next entry in shaa Allah..

ok la pemilihan nama ni saya dan hubby dah fikir dan setuju untuk namakan anak-anak kami nanti dengan pangkal NZ.. N for me .. n Z for him.. tapi dalam tu kene gak carik nama yang sesuai dan makna yang sesuai kan... huhu..

untuk pangkal N.. dari mula lagi bila dah dapat tahu jantina anak saya memang BERKENAN SANGAT2 dengan nama Naufal.. sebab rasa nama tu comel.. ehee. lepas tu makna pun bagus.. maka untuk N tu we agreed dengan Naufal.. kalau nak tahu.. masa baby dalam perut lagi. kami dah panggil baby kami dengan nama tu.. ehee..

lepas tu tuk Z kami berdua banyak juga memikirkan nama yang sesuai untuk digabungkan dengan Naufal tu.. memula saya berkenan sangat dengan nama Zaheqi.. comel sangat kan.. huhu tapi search2 maknanye takde lak.. tapi nama ni tidak lah membawa maksud yang buruk cuma tak de spesifik makna yang bagus.. so kitorang decide carik nama lain..

lepas tu .. kami pilih Zahidi .. tapi hubby macam tak nak pulak.. pilih Zikry pun kami rasa macam owh try la carik nama lain dulu .. try2. nampak nama Zarif.. sO kami decide nak tambah Zarif kat belakang tapi nak tukar la ejaan dengan Zareef.. lepas tu pikir2 balek macam owh.. takut lari maksud ke kan sebab dalam buku ejaan Zarif.. so decide pilih Zarif sahaja..

lepas da decide nama ni.. ayah mertua suruh tambah Muhammad kat depan.. actually mula-mula macam tak setuju bukan sebab apa. memang kalau dituntut nama Muhammad ni sangat bagus diberikan untuk anak2 kita yang bakal lahir.. nama Nabi kita kan.. tapi macam panjang sangat la pulak.. lagi pun nama yang kitorang pilih tu bukannye memberi maksud yang tak baik pun..plus pikir kalau letak nama panjang-panjang pun kalau panggil sejengkal je.. same je kan..

TAPIIIII untuk tidak memanjangkan lagi cerita.. untuk tidak bertelagah.. untuk tidak apa-apa lagi dan malas nak pikir akhirnya nama anak kami adalah Muhammad Naufal Zarif yang bermaksud "yang terpuji pemuda yang tampan dan periang" .

My baby NZ - 29 day :')


so itu lah kisah nya untuk pemilihan nama anak kami.. dan tak sabar untuk memiliki NZ yang lain.. hehe.. dulu penah verangan nak anak 7 orang tapi bila dah lalui sakit bersalin rasa macam kena tolak lah kuantiti tu.. tak tahu la.. berapa NZ yang akan ada nanti.. hee apa pun perancangan Allah itu yang terbaik.. Dia bagi kita terima.. sebab anak tu adelah anugerah dari Allah yang sangat sangat sangat sangat terindahhhhhhhhhh !!! percayalah.. !!!! haaa yang dah jadi emak2 ni .. agree tak dengan apa yang saya cakap?? huhu

p/s : in shaa Allah next entry saya akan hapdate pasal apa yang terjadi pada baby NZ.. :'((((((  
       stay tuned kalau nak taw.. till meet again in sha Allah .. takecare guyss..

7 SWEET COMMENT :):

juicy X said...

hehehe comelll je nama pon!!!

♥cikmOt♥ said...

aler ngeri sakit bersalin memang masih terasa skang, tapi bila nengok naufal dah besar esok akan rindu bau baby...terus proceed no 2..percayalah...akak dulu pun pernah alamin perkara yang sama...tapi alhamdulillah...dah ada 3 HNI...

Cik Mimie said...

Muhammad Zarif Naufal..Sedap nama tu maksud pun da sweet2 da..hehee..Cik Cahaya pe Fb baru tu.. :)

Bunda_nora said...

Assala...

salam ukhuwah dan salam ziarah dari bunda...lena tido baby zarif...

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak. sheila pun nak letak nama Muhammad. hehee sedap la nama Naufal Zarif... memang kita pun tak berani nak spelling melampau takut lari makna nama anak kang. hihiii next entri cepat sikit ekk umi :)

aishareoils said...

Proses nak pilih nama anak pon pening gak kan...banyak nama yg best..ecah buat list nama....bila sebut nama penuh, sekali di bin/binti kan, rasa nama tu mcm lekat di hati..so laki bini dua2 setuju..ikut instinct... :)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

comel.. rumit gak nk pilih nama anak ek rupanya... hehe