Thursday, April 10, 2014

Allah knows better - ceritera baby NZ

Assalamualaikum.. selamat malam.. alhamdulillah.. dapat hapdate blog lagi untuk hari ni.. baby NZ pun dah lena tidO.. berteman "aircOnd" .. huhu tu akan stOry later.. kalau nak tahu la hehe..

ok la entry sebelum ni saya ada cakap nak ceritakan tentang ma babyboo NZ .. apekah kisah yang berlaku pada baby NZ saya tu.. hmmm sebelum tu nak ingatkan yang entry ini berkemungkinan akan jadi panjang... kalau sudi baca..bacalah.. :)

ok macam yang dah sedia taw.. baby NZ lahir pada hari rabu.. masa tu tahun baru cina taw.. dan aku pula telah ditahan di hospital sampai hari khamis ptg tu.. baru boleh balik... tu pun lepas nurse kata aku dah buang air kecil 3x.. baru diorang bagi balek.. huhu.. masa ni hati dah tak tahan da nak balik rumah... lega taw bila dapat pulang ke rumah.. 

untuk pengetahuan korang.. aku berpantang dekat rumah nenek aku, so berbalik pada tadi.. sepatutnya bila kita dah melahirkan.. kita kene inform dekat KK yang kita selalu cek tu kan.. untuk rekod diorang.. dan nanti diorang akan datang cek kita di rumah.. tapi masa ari jumaat tu cuti tahun baru cina... so nak inform camne kan.. esoknya dah sabtu..dan ahad.. cakap kat hubby.. just inform hari isnin je la.. 

nak dijadikan cerita.. masa ari ahad tu memang ada appointment ngan doc dekat hosp umra (hosp masa bersalin) untuk review jahitan dan cek baby.. guess what?? masa sebelum bersalin hari tu.. doc ada ambil sampel cecair di faraj aku dan hasilnya doc mengatakan yang aku ada memiliki satu virus yang dipanggil 
GBS... hmmm dan untuk pembawa virus GBS ini, ia akan memberi efek  kepada bayi.. seperti baby akan kerap demam.. selesema.. selama 6 bulan.. selepas 6 bulan baby akan ada imuniti sendiri dan bebas dari virus GBS tu.. huhu macam2 kan sekarang.. tapi alhamdulillah setakat ni baby NZ ok.. imun dia kuat mungkin.. :)

tu satu perkara yang dapat detect dari hosp tu.. kemudian bila pihak hospital cek baby.. mereka cakap baby NZ ada kuning which is bacaannya masa tu dah 319.. memang da bahaya da tu.. so dorang suggest dan beri surat tuk pergi ke hospital yang mempunyai kelengkapan lampu yang mencukupi bagi menurunkan bacaan kuning baby NZ.. of kos lah hospital gOV kan.. tapiiiiiiii aku tak bawa pun baby NZ ke hospital lepas tu.. aku bawak die balek rumah.. berubat cara tradisional.. sampailah keesokan harinya.. hubby ajak juga ke hospital gOv tu sebab nya tengok keadaan baby NZ yang nampak makin teruk masa tu.. (yela ubat kampung ni.. bagus.. cuma kesannya lambat)...

sO dengan berat hati.. hari isnin tu.. iaitu hari ke 6 baby NZ dilahirkan, kami berdua pun bawalah baby NZ ke hOspital gOv.. sampai2 sana je kena marah sebab tak bawa baby ke hOspital awal2.. hmmm.. ralat juga lah masa tu sebab tak bawak baby NZ ke hospital dengan cepat.. hmmm nak buat cmne.. sampai2 sana urus tu urus ni.. sampailah ke malam.. dalam pukul 10 camtu.. baby NZ diletakkan di bawah lampu.. masa tu lampu atas bawah.. sebab bacaan tinggi kan.. dan saya dengan hubby pun balek ke rumah.. (isk iskkkk... menangis jap.. sedey bila ngat balek.. :'(

curi2 ambil gambar...
dalam kul 1 pagi kalau tak silap dapat panggilan dari doc hospital minta datang untuk ambil darah ibu (saya) sebabnya bacaan kuning baby NZ masa tu da 450..kelam kabutlah kami datang hospital masa tu.. dan taw tak apa perasaan saya bila nampak baby NZ dalam bilik bayi tu??? rasa macam nak pengsan... nak nages kat situ gak tengok keadaan dia.. lepas dOc ambek darah saya.. saya pun tengoklah keadaan baby NZ masa tu dibOgelkan hanya letak plastik sahaja dekat kemaluan dia..dannn hmm.. baby NZ masa tu DIKEHENDAKI PUASA!!! bayangkan bayi sekecil 6 hari tu disuruh puasaa.. (isk isk ..... )

aku hanya mampu melihat dan mengusapnya ketika die nanges teresak2..SEDIH SANGAT3 HATIKU MASA TU.. hanya mampu melihat tanpa mampu memberinya susu sebab dikehendaki puasa.. tepat jam 4 pagi, keputusan ujian darah baby NZ pun keluar dan bacaannya menurun sedikit sahaja kepada 425.. dan ketika itu semua doktor menghampiri anak saya.. seolah2 baby NZ teruk sangat masa tu.. da KRITIKAL.. Allah je tahu perasaan aku masa tu.. dOc sarankan untuk aku membuat permindahan darah.. which is keluarkan darah baby NZ yang ada kuning tu dan masukkan darah aku pada badan dia.. aku memang tak mampu berkata apa2 masa tu cuma aku cakap "kalau itu yang terbaik dan boleh selamatkan anak saya... saya redha" ...  isk isk.....

baru nampak balik mata dia yang cantik tu :)

lepas tu .. doc2 tu sume tunggu keputusan dari dOc pakar.. akhirnya dorang decide untuk tunggu dulu ujian darah seterusnya .. baru decide camne.. memandangkan baby NZ aktif.. dan tidak lemah.. akhirnya kul 6 tu baru baby NZ diberi minum susu.. bukan susu aku.. tapi susu formula hosp tu.. sebabnya masa tu dorang tak kasik direct bf baby NZ. sebab takut lama kan bila menyusu.. cuz baby NZ perlu diletakkan dibawah lampu bagi mengurangkan bacaan kuning dengan cepat.. aku dan hubby pun balek rumah dulu, mandi sarapan dan tukar baju kemudian datang balik hospital.. datang2 then just stay dekat sebelah baby NZ.. sedikit pun aku tak berganjak.. hanya duduk sebelahnya dan beri kata2 semangat di telinganya.. tak peduli dah orang nak kata apa tengok aku.. i dOnt care.. and i trust masa tu baby NZ dah bole mendengar apa yang aku bisikkan di telinganya....

alhamdulillah.. bacaan kuning baby NZ beransur-ansur turun kepada 346 dan 282.... sampai ke tengah malam aku stay duduk sebelah baby NZ.. bila dia nanges je cepat2 aku menyusukan dia.. DAN PALING SEDIH SANGAT2.. SUARA BABY NZ DAH JADI SERAK.. SEBAB BANYAK MENANGIS.. ALLAH JE TAHU PERASAANKU MASA NI.. sedih melihat tangan baby NZ yang sekecil itu dicucuk banyak kali untuk ambil darah... sedih bila lepas amek darah je dia akan kejat menangis.. ya Allah... sedih sangat2... !!! masuk hari ketiga aku di hospital aku bole stay dekat situ memandangkan ada kekOsongan katil.. so stay lah aku semalam di hospital gOv tu.. dan alhamdulillah masa tu bacaan kuning baby NZ pun dah menurun kepada 235... dan saat topeng mata baby NZ dibuka.. bagai luruh jantung aku masa tu.. ialah badan baby NZ sangat2 kering.. dijemur bawah lampu kan.. bila nak buka topeng mata tu. kejat sangat die nanges.. mungkin sakit sangat kan.. dah jadi kering dan berbekas da dekat kulit baby NZ tu..  :'((((((

barulah dapat melihat mata cantiknya semula.. dan sepanjang malam di hospital tu aku menjaganya.. setiap 2 jam aku bangun menyusukan dia... bagi die sentiasa buang najis besar dan kecil supaya kuning tu hilang dengan cepat.. dan alhamdulillah pada keesokannya lepas dOC pakar dah cek kami berdua dibenarkan pulang.. dan doc kata jika nampak masih ada kuning2 segera bawa ke hospital dengan cepat.. dan alhamdulillah.. tiada lagi kuning selepas itu cuz aku pun KERAP menyusukan baby NZ.. TAPIIIIII cerita tidak berakhir sampai di sini.. !!!!

hmmmm itu lah sebab aku sangat2 mengelak pergi hOSPital gOVerment..... ye ..aku paham..dekat hospital gov cek memang detail.. detail sangat2.. untunglah siapa yang bersalin dekat hOspital gOv tu kan.. hmm bUt i dOnt like it.. masa kat hOspital gov tu.. masa baby NZ kena tahan sebab kuning.. macam2 ujian lagi dilakukan buat baby NZ.. ujian pendengaran.. x ray.. dan nak dijadikan cerita.. dOc telah mengesan yang kemaluan (anu) baby NZ menghadapi masalah pancutan.. huh !!!! dan satu tarikh appOintment telah diberi untuk cek semula keadaan anu baby NZ tu... dan sepanjang di rumah nanti doc minta aku sentiasa pantau di mana pancutan air kencingnya keluar.. sama ada ikut saluran yang betul.. pancut atau just meleleh je..

dan aku sebagai ummi baby NZ.. dari dia lahir sampailah aku balik dari hospital tu .. aku tengok kencingnya betul sahaja.. ikut saluran dan pancutan yang betul.. hmm hari2 masa lepas mandi je.. mak aku akan tuam dekat perut dan anu dia.. semua kami lakukan yang terbaik untuk baby NZ.. sebabnya doc kata kemungkinan anu baby NZ tu akan dibedah untuk diperbetulkan salurannya.. kuasa Allah kan.. hari appOintment ke hOspital tu.. baby NZ tunjuk terus depan dOC.. lepas je buka pampers dia sebab dOc nak cek anu dia kan.. terus die pancut depan2 dOc... haha gOod bOy..mababyboo.. dan terus doc bagi discharge.. tak perlu datang lagi cuz TAKDE APE2 MASALAH PUN pada anu baby NZ tu.. hmmm

itulah dua dugaan yang dihadapi oleh baby NZ.. dan .. dugaan yang paling maha berat rasanya.. bila terdapat benjOlan besar di kepala baby NZ.. Allah !!!  nak kata besar tu.. hmm die panjang la.. taw tak kepala baby yang lahir sebab vakum?? kan lonjong.. dan panjang kan.. !!!! hmm memang kepala baby NZ lepas lahir nampak lonjong dan panjang sedikit sebab baby NZ pun vakuum masa dilahirkan tu.. tapi lepas jew keluar hospital tu.. tengok kepala dia lonjong sedikit yang belah kiri.. belah kanan ok.. bayangkan setiap kali orang datang melawat setiap kali itu orang akan tanya.. dan setiap kali itu orang akan bertanya.. "boleh baik ke?"

cakaplah hati ibu mana yang tak senang kan.. memang la nampak macam alaaaa.. kepala benjOl sikit je pun tapi tak..ia agak teruk...hari2 aku tuam.. .tempat yang benjol tu.. dan aku yakin benjol tu lama-lama akan surut.. dan alhamdulillah belum habis pantang lagi benjol yang besar tu surut beransur-ansur.. lagi pun ubun kepala baby pun masih lembut kan so masih bole perbaiki lagi.. tambahan pula dOc cakap ianya nOrmal.. bukan kekal.. dan alhamdulillah genap hari ke 30 tu memang dah membulat kepalanya seperti sediakala. alhamdulillah.. syukur sangat.. Allah je yang tahu.. apabila macam-macam terjadi dekat baby NZ saya. dah lah anak first kan. pengalaman pun baru sangat2.. dan semua yang terjadi tu ada hikmahnya.. menjadikan saya seorang UMMI YANG KUAT !!

masa ni da 33 hari kalau tak silap.. see kepala dia da ok
itu lah ceritera baby NZ saya.. sungguh dia nyawa saya.. harta saya dunia akhirat.. in shaa Allah selagi mampu saya dan suami akan corakkan didikan yang terbaik buat dia.. anakku.. Muhammad Naufal Zarif..

p/s : tak ramai yang tahu kisah ini.. tapi saja ingin saya coretkan di sini.. andai kamu baca post ini dari mula sampailah habis ni.. harap kalian semua dapat titipkan doa yang terbaik sahaja untuk baby NZ ye.. tanx guys.. next pOSt saya akan cerita pasal berpantang.. atau apa-apa yang berkaitan ngan baby NZ lagi in shaa Allah.. .stay tuned kalau nak tahu ... heee :')))

5 SWEET COMMENT :):

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak. Allahuakbar. sedih sebak sheila baca entri ni. Kuatnya semangat awak dan baby NZ ni. semoga baby NZ membesar dengan sihat dan jadi anak yang soleh. Amin. next entri update cepat sikit ek. nak tahu pasal bab berpantang tu. hehe singgah menabung digi untuk baby NZ ~~~

ena meina said...

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.."[surah al-baqarah:286]. ayat ini slalu ena pgng n ingt. be strong baby naufal. InsyaAllah Allah akn permudahkan bg org yg sabar. May Allah bless u and your family kak naz :)

juicy X said...

allah...moga xdak apa2 yg serius. ssy pon sebak tak terkata bila tgk umar kena ddk bwh lampu

aishareoils said...

Sedihnya...Alhamdulillah baby ok kan walupun banyak dugaan..ecah pon GBS gak..tp tau awal so sebelum deliver baby dh dpt antibiotik...alhamdulillah baby sihat..yang penting skang anak naz dh sihat...comel ecah tgok..:)

Taty Hasbi said...

Salam. Hai awak. Sedih pulak baca kisah baby awak ni..Brgenang plak air mata..hihi..BTW,baby awak comeeelllll!!!!! Nama Naufal Zarif pn sedap!!!